måndag 11 oktober 2010

Stöder ekonomipristagarnas forskning regeringens politik?

Peter Diamond, Dale Mortensen och Christopher Pissarides tilldelades årets ekonomipris till Alfred Nobels minne för sina teorier om "marknader med sökfriktioner". När jag först läste om det här i SvD fick jag intrycket att deras slutsats var att högre a-kassa leder till högre arbetslöshet och att det var för detta som de tilldelats ekonomipriset. Jag antar att många i likhet med mig kom att tänka på regeringens försämringar av a-kassan under förra mandatperioden. För alla som i likhet med mig tog detta som ett vetenskapligt stöd för regeringens politik vill jag rekommendera TCO:s blogg, där man förklarar varför nobelpristagarnas teorier förutsäger att regeringens politik snarare kan leda till att produktiviteten i ekonomin sjunker:

http://www.utredarna.nu/matsessemyr/2010/10/11/ett-mycket-aktuellt-ekonomipris

Jag är inte tillräckligt mycket ekonom för att kunna värdera de skilda synpunkterna, men efter att ha läst på lite står emellertid så mycket klart att "högre a-kassa ger högre arbetslöshet" är en dålig sammanfattning av den belönade forskningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar